image
image

The History of hummel

1923 – i dag

Historien om hummel er historien om humlen. Og den kjenner vi alle: Humlen som trosser tyngdekraften og flyr – selv om det strider mot både logikk og natur. Ja, det er historien om drømmere og drivere som går sammen for å nå det umulige – og faktisk får det til.

Vi begynte å fly i 1923 og har siden erobret sportsmarkedene og blitt et internasjonalt merke. Humlen kan virke liten, men slagkraften vår er stor – langt utover vår egen vektklasse.


VI ER HUMLEN.

OG VI FLYR FORTSATT.

1923 – i dag

Historien om hummel er historien om humlen. Og den kjenner vi alle: Humlen som trosser tyngdekraften og flyr – selv om det strider mot både logikk og natur. Ja, det er historien om drømmere og drivere som går sammen for å nå det umulige – og faktisk får det til.

Vi begynte å fly i 1923 og har siden erobret sportsmarkedene og blitt et internasjonalt merke. Humlen kan virke liten, men slagkraften vår er stor – langt utover vår egen vektklasse.


VI ER HUMLEN.

OG VI FLYR FORTSATT.

2024: VERDENS VAKRESTE EM-SPILLERDRAKT

2024 markerte året for et rekordbrytende 75-årsjubileum for Werder Bremen, spennende nye partnerskap som Celta Vigo, og gjenforeningen med en tapt – men høyt verdsatt – lagkamerat etter 30 år fra hverandre («oi Sunderland!»). For å toppe det hele, kåret The New York Times hummels EURO HOME JERSEY 2024 til den vakreste av dem alle.


Samtidig som hummel sugde til seg alt amerikansk, utvidet merket sine partnerskap over hele Nord-Amerika og Canada – i ren begeistring for det kommende verdensmesterskapet i 2026. Året ble avsluttet på topp med et uventet, men samlende samarbeid mellom moteinnovatøren og outdoor-merket HALO og DBU, sammen med lanseringen av den iskaldt stilige Greenland Home-drakten – utsolgt på to dager.

2024: VERDENS VAKRESTE EM-SPILLERDRAKT

2024 markerte året for et rekordbrytende 75-årsjubileum for Werder Bremen, spennende nye partnerskap som Celta Vigo, og gjenforeningen med en tapt – men høyt verdsatt – lagkamerat etter 30 år fra hverandre («oi Sunderland!»). For å toppe det hele, kåret The New York Times hummels EURO HOME JERSEY 2024 til den vakreste av dem alle.


Samtidig som hummel sugde til seg alt amerikansk, utvidet merket sine partnerskap over hele Nord-Amerika og Canada – i ren begeistring for det kommende verdensmesterskapet i 2026. Året ble avsluttet på topp med et uventet, men samlende samarbeid mellom moteinnovatøren og outdoor-merket HALO og DBU, sammen med lanseringen av den iskaldt stilige Greenland Home-drakten – utsolgt på to dager.

image
image
2023: 100 år i sport
I 2023 feiret hummel et århundre – ikke bare ved å hedre historien, men ved å forme fremtiden for sport. Temaet «History is What We Do Now» gjenopplivet ikoniske design, ledet av den legendariske Danmark ’86 VM-drakten. Året markerte også gjenforeningen med Dansk Fotballforbund – et partnerskap som går tilbake til 1979.
Mobile Image
2023: 100 år i sport
I 2023 feiret hummel et århundre – ikke bare ved å hedre historien, men ved å forme fremtiden for sport. Temaet «History is What We Do Now» gjenopplivet ikoniske design, ledet av den legendariske Danmark ’86 VM-drakten. Året markerte også gjenforeningen med Dansk Fotballforbund – et partnerskap som går tilbake til 1979.
Desktop Image
2022: I RASENDE FART
hummel vokser og åpner en ny flaggskipbutikk i Aarhus, som for første gang samler alle hummel-eide merker (hummel, HALO, Newline og Sometime Soon) under ett tak. Selskapet feirer også åpningen av det nye helautomatiske lageret i Padborg og når en viktig milepæl med en omsetning på 2 milliarder DKK.
Mobile Image
2022: I RASENDE FART
hummel vokser og åpner en ny flaggskipbutikk i Aarhus, som for første gang samler alle hummel-eide merker (hummel, HALO, Newline og Sometime Soon) under ett tak. Selskapet feirer også åpningen av det nye helautomatiske lageret i Padborg og når en viktig milepæl med en omsetning på 2 milliarder DKK.
Desktop Image
2020: TAR UTFORDRINGEN
Mens verden rammes av koronapandemien, fortsetter hummel å kjempe seg ut på banen. Selskapet inngår sponsoravtaler med både Everton F.C., Astralis Group og Det europeiske håndballforbundet. Samtidig åpner hummel sin aller første fysiske KIDS-butikk i hjertet av Aarhus, hvor kunder får oppleve designene på nært hold.
Mobile Image
2020: TAR UTFORDRINGEN
Mens verden rammes av koronapandemien, fortsetter hummel å kjempe seg ut på banen. Selskapet inngår sponsoravtaler med både Everton F.C., Astralis Group og Det europeiske håndballforbundet. Samtidig åpner hummel sin aller første fysiske KIDS-butikk i hjertet av Aarhus, hvor kunder får oppleve designene på nært hold.
Desktop Image
2016: STORE TREFF
Store ting skjer for hummel. Etter flere år blir merket igjen sponsor for et lag i den tyske Bundesliga, da SC Freiburg kjempet seg tilbake og leverte en fantastisk første sesong. I tillegg gjør hummel fremgang på hjemmebane og vender tilbake som sponsor for det danske landslaget i fotball.
Mobile Image
2016: STORE TREFF
Store ting skjer for hummel. Etter flere år blir merket igjen sponsor for et lag i den tyske Bundesliga, da SC Freiburg kjempet seg tilbake og leverte en fantastisk første sesong. I tillegg gjør hummel fremgang på hjemmebane og vender tilbake som sponsor for det danske landslaget i fotball.
Desktop Image
2013: GRUNN TIL Å FEIRE
hummel feirer sitt 90-årsjubileum ved å hedre sin rike arv innen sportens verden. For å markere denne viktige milepælen har merket relansert flere klassiske modeller fra arkivet sitt – en hyllest til røttene sine. Relanseringen av disse modellene er et bevis på merkets fortsatte relevans og dets sportsinspirerte estetikk i moderne mote.
Mobile Image
2013: GRUNN TIL Å FEIRE
hummel feirer sitt 90-årsjubileum ved å hedre sin rike arv innen sportens verden. For å markere denne viktige milepælen har merket relansert flere klassiske modeller fra arkivet sitt – en hyllest til røttene sine. Relanseringen av disse modellene er et bevis på merkets fortsatte relevans og dets sportsinspirerte estetikk i moderne mote.
Desktop Image
2006: DU FÅR DET DU GIR
De første Company Karma-prosjektene settes i gang – et uttrykk for hummels forpliktelse til å drive forretning med formål, basert på karmaprinsippet: «Du får det du gir.» Omsetningen fortsetter å vokse, og hummel inntar sportsmarkedet for alvor som et internasjonalt merke kjent for sine sporty kolleksjoner, sine mange karma-prosjekter og sin alternative og modige markedsføringstilnærming.
Mobile Image
2006: DU FÅR DET DU GIR
De første Company Karma-prosjektene settes i gang – et uttrykk for hummels forpliktelse til å drive forretning med formål, basert på karmaprinsippet: «Du får det du gir.» Omsetningen fortsetter å vokse, og hummel inntar sportsmarkedet for alvor som et internasjonalt merke kjent for sine sporty kolleksjoner, sine mange karma-prosjekter og sin alternative og modige markedsføringstilnærming.
Desktop Image
1999: SPORT OG MOTE FORENES
I 1999 trer den nåværende eieren, Christian Stadil, inn i hummel. Han lanserer og relanserer originale sportssilhuetter og gir forretningsområdet navnet «Sport Fashion». Dette får en markant effekt på merkets image, og hummel etablerer seg som et trendsettende sportsmerke. Ikoner som Jennifer Lopez, Pink, Robbie Williams, Bon Jovi og No Doubt blir sett iført de ikoniske vinklene.
Mobile Image
1999: SPORT OG MOTE FORENES
I 1999 trer den nåværende eieren, Christian Stadil, inn i hummel. Han lanserer og relanserer originale sportssilhuetter og gir forretningsområdet navnet «Sport Fashion». Dette får en markant effekt på merkets image, og hummel etablerer seg som et trendsettende sportsmerke. Ikoner som Jennifer Lopez, Pink, Robbie Williams, Bon Jovi og No Doubt blir sett iført de ikoniske vinklene.
Desktop Image

1992: MOT ALLE ODDS

Selv om fotballklubber flokker seg rundt merket, kommer den største suksessen fra det danske landslaget. Det kulminerer i 1992, da drømmen til enhver dansk fotballfan går i oppfyllelse – det lille landet vinner Europamesterskapet mot alle odds, og den rød-hvite fotballdrakten blir et must-have.

Men selv om hummel kunne feire EM-seieren, slet selskapet. De hadde ekspandert for bredt – og for raskt.

1992: MOT ALLE ODDS

Selv om fotballklubber flokker seg rundt merket, kommer den største suksessen fra det danske landslaget. Det kulminerer i 1992, da drømmen til enhver dansk fotballfan går i oppfyllelse – det lille landet vinner Europamesterskapet mot alle odds, og den rød-hvite fotballdrakten blir et must-have.

Men selv om hummel kunne feire EM-seieren, slet selskapet. De hadde ekspandert for bredt – og for raskt.

1984: PÅ DANSKE HENDER
Tidlig på 80-tallet blir merket dansk-eid av Jørgen Vodsgaard og Max Nielsen, med fotballspillerne Frank Arnesen, Allan Simonsen og Henning Jensen som deleiere. Det blomstrende selskapet sponser nå noen av de største klubbene i verden – blant annet Real Madrid, Verona, Werder Bremen, Aston Villa og Tottenham Hotspur.
Mobile Image
1984: PÅ DANSKE HENDER
Tidlig på 80-tallet blir merket dansk-eid av Jørgen Vodsgaard og Max Nielsen, med fotballspillerne Frank Arnesen, Allan Simonsen og Henning Jensen som deleiere. Det blomstrende selskapet sponser nå noen av de største klubbene i verden – blant annet Real Madrid, Verona, Werder Bremen, Aston Villa og Tottenham Hotspur.
Desktop Image
1974: HUMLEBIEN SPRENGER GRENSER
Den ikoniske humlebien følger kort tid etter og blir et symbol på hummel-ånden: Hvis du kan drømme det, kan du gjøre det. Historien handler om drømmere og drivere som går sammen for å nå det umulige – akkurat som humlebien trosser tyngdekraften og flyr.
Mobile Image
1974: HUMLEBIEN SPRENGER GRENSER
Den ikoniske humlebien følger kort tid etter og blir et symbol på hummel-ånden: Hvis du kan drømme det, kan du gjøre det. Historien handler om drømmere og drivere som går sammen for å nå det umulige – akkurat som humlebien trosser tyngdekraften og flyr.
Desktop Image
1970: INN I EN GYLLEN TID
På 1970-tallet gjør hummel sitt inntog på det nordeuropeiske markedet. Et par år senere markerer en sponsoravtale med det danske landslaget starten på en gyllen æra for hummel.
Mobile Image
1970: INN I EN GYLLEN TID
På 1970-tallet gjør hummel sitt inntog på det nordeuropeiske markedet. Et par år senere markerer en sponsoravtale med det danske landslaget starten på en gyllen æra for hummel.
Desktop Image
1969: MER ENN BARE EN FOTBALLSKO
Identiteten til hummel er på plass, og den unge gründeren Bernhard Weckenbrock gjør seg klar til å spille i de store ligaene. Med utholdenhet, banebrytende sponsorater og kreative initiativer lykkes Weckenbrock i å hevde seg i konkurransen blant tyske sportsmerker og etablerer hummel i sportsbransjen – nå også med et utvidet utvalg av klær.
Mobile Image
1969: MER ENN BARE EN FOTBALLSKO
Identiteten til hummel er på plass, og den unge gründeren Bernhard Weckenbrock gjør seg klar til å spille i de store ligaene. Med utholdenhet, banebrytende sponsorater og kreative initiativer lykkes Weckenbrock i å hevde seg i konkurransen blant tyske sportsmerker og etablerer hummel i sportsbransjen – nå også med et utvidet utvalg av klær.
Desktop Image
1964: VINKLENE SER DAGENS LYS
Basert på Weckenbrocks moderne merkevarefilosofi blir grunnlaget for hummel skapt, idet de karakteristiske vinklene oppstår – to V-formede linjer som symboliserer lagånd, fremgang og viljen til å vinne.
Mobile Image
1964: VINKLENE SER DAGENS LYS
Basert på Weckenbrocks moderne merkevarefilosofi blir grunnlaget for hummel skapt, idet de karakteristiske vinklene oppstår – to V-formede linjer som symboliserer lagånd, fremgang og viljen til å vinne.
Desktop Image
1961: PRODUKTET BLIR ET MERKE
En dag tidlig på 1960-tallet dukker en ung visjonær opp. Bernhard Weckenbrock overtar selskapet og moderniserer det fullstendig. For å kunne konkurrere innser Weckenbrock at produktet må bli et merke – med en personlighet idrettsutøvere kan identifisere seg med. Noe som får dem til å føle seg som en del av laget og stolte over å bære hummel.
Mobile Image
1961: PRODUKTET BLIR ET MERKE
En dag tidlig på 1960-tallet dukker en ung visjonær opp. Bernhard Weckenbrock overtar selskapet og moderniserer det fullstendig. For å kunne konkurrere innser Weckenbrock at produktet må bli et merke – med en personlighet idrettsutøvere kan identifisere seg med. Noe som får dem til å føle seg som en del av laget og stolte over å bære hummel.
Desktop Image
1923: TYSKE RØTTER
I 1923 grunnlegger den unge entreprenøren Max Albrecht Ludwig Messmer og hans far, Michael Messmer, selskapet «Messmer & Co» i Hamburg. De lanserer en fotballsko under navnet «HUMMEL» – og dermed begynner hummels reise. Merket overlever tre turbulente tiår med nye eiere og navn, ustabil økonomi, bombing under andre verdenskrig og økende konkurranse i markedet.
Mobile Image
1923: TYSKE RØTTER
I 1923 grunnlegger den unge entreprenøren Max Albrecht Ludwig Messmer og hans far, Michael Messmer, selskapet «Messmer & Co» i Hamburg. De lanserer en fotballsko under navnet «HUMMEL» – og dermed begynner hummels reise. Merket overlever tre turbulente tiår med nye eiere og navn, ustabil økonomi, bombing under andre verdenskrig og økende konkurranse i markedet.
Desktop Image